A háromszor eltemetett költő halálévfordulója

Sziasztok!
Radnóti Miklós a kedvenc költőim egyike. Így egy rövid bejegyzést ma mindenképp szánok rá.




Ma 72 éve 35 éves korában agyonlőtték Radnóti Miklós költőt 21 társával együtt és tömegsírban helyezték el a Győr melletti Abda község határában.
Holttestét, illetve annak (Szemenyei-Kiss Tamás szerint) feltételezett darabjait 1946. június 23-án exhumálták, ekkor találták meg zubbonya zsebében a noteszét (az ún. Bori noteszt), benne utolsó verseivel.

Részlet a Razglednicákból:
Mellézuhantam, átfordult a teste
s feszes volt már, mint húr, ha pattan.
Tarkólövés. – Így végzed hát te is, -
súgtam magamnak, – csak feküdj nyugodtan.
Halált virágzik most a türelem. -
Der springt noch auf, – hangzott fölöttem.
Sárral kevert vér száradt fülemen.


1946. június végén exhumálták az abdai tömegsírt, ennek során személyi dokumentumok, levelek, fényképek kerültek elő. Noteszát, a bori noteszt is megtalálták, ez tartalmazta a bori verseket. 1946. június 25-én temették el a győri zsidó temetőben Radnótit huszonegy társával együtt, ez volt a költő második temetése.

Radnóti Miklós harmadik temetése 1946. augusztus 14-én volt, Budapesten a Kerepesi úti temetőben, a 41. parcella 41. számú sírjában helyezték örök nyugalomra.

Felesége Gyarmati Fanni tette fel a kérdést a naplójának a Költő halála után: "Megöltek, és mégis élek, hát van ennek értelme?"
Jó kérdés.
Amire nem biztos, hogy van jó vàlasz.

Nincsenek megjegyzések:

Üzemeltető: Blogger.