Michel Bussi: Fekete vízililiomok
„Ne hallgass senkire, csak saját magadra!”
Kiadó: XXI: század
Kiadás éve: 2019
Oldalszám: 432
Fülszöveg:
Adott egy
kivételesen tehetséges, tizenegy éves festőpalánta kislány, egy szédítően vonzó
tanítónő és egy bagolyszemű, idős hölgy, aki mindent tud és mindent lát, a
helyszín pedig a Claude Monet-nak oly kedves, normandiai falu, Giverny.
Az Epte folyó partján találnak rá Jérôme Morval helybéli szemész holttestére. A férfit meggyilkolták. Laurenç Sérénac, a toulouse-i rendőrakadémián frissen végzett nyomozó veszi kezébe az ügyet: a szép tanítónő, Stéphanie férjét tartja első számú gyanúsítottnak.
Egyedül az idős hölgy ismeri az igazságot, ő kalauzolja elbeszélőként az olvasót. De vajon milyen igazságra gondol? Hiszen a híres festménysorozat, a Vízililiomok tükörképeiben is összemosódik múlt és jelen, újraélednek gyilkosságok és szenvedélyek…
Bussi regénye is olyan, mint egy lenyűgöző, impresszionista festmény, melynek minden részlete felkelti a kíváncsiságunkat. Apránként fedezzük fel a hol élesen megrajzolt, hol halványan derengő színfoltok mögött rejtőző szereplőket. De ne feledjük: egy kép üzenete akkor tárul fel előttünk, ha kellő távolságból szemléljük a remekművet…
Az Epte folyó partján találnak rá Jérôme Morval helybéli szemész holttestére. A férfit meggyilkolták. Laurenç Sérénac, a toulouse-i rendőrakadémián frissen végzett nyomozó veszi kezébe az ügyet: a szép tanítónő, Stéphanie férjét tartja első számú gyanúsítottnak.
Egyedül az idős hölgy ismeri az igazságot, ő kalauzolja elbeszélőként az olvasót. De vajon milyen igazságra gondol? Hiszen a híres festménysorozat, a Vízililiomok tükörképeiben is összemosódik múlt és jelen, újraélednek gyilkosságok és szenvedélyek…
Bussi regénye is olyan, mint egy lenyűgöző, impresszionista festmény, melynek minden részlete felkelti a kíváncsiságunkat. Apránként fedezzük fel a hol élesen megrajzolt, hol halványan derengő színfoltok mögött rejtőző szereplőket. De ne feledjük: egy kép üzenete akkor tárul fel előttünk, ha kellő távolságból szemléljük a remekművet…
Ashley ajánlása miatt vetettem szemet a könyvre, aztán egyre
több pozitív véleményt olvastam, szóval egyre inkább azt éreztem, hogy jó
döntést hoztam, amikor úgy döntöttem, szeretném elolvasni.
Ezúton is hálásan köszönöm a recenziós példányt a 21. század
kiadónak.
Történetünk igazán érdekes felütéssel kezdődik, ugyanis egy
hullát találnak a Giverny egyik folyójában. Az áldozat, Jerome Morval, nem
csupán híres szemész, hanem hírhedt szoknyapecér is. Így talán nem meglepő,
amikor a nyomozók öt fényképre akadnak, rajta Morval-lal és öt különböző nővel.
Szerelemféltésből ölték vajon meg? Ha igen, kicsoda? Ha pedig nem, akkor mégis ki, mikor és miért tette?
Szerelemféltésből ölték vajon meg? Ha igen, kicsoda? Ha pedig nem, akkor mégis ki, mikor és miért tette?
A krimi regények nem tartoznak az elsődleges érdeklődési
körömbe, viszont néha szeretek kilépni a komfortzónámból, mert olyan különleges
és egyedi történeteket olvashatok, mint Michel Bussi története. Nagyon bántam volna, hogyha kihagyom.
Ugyan elsődlegesen a gyilkosság, és az ügy felgöngyölítése
van a középpontban, azonban Monet is hatalmas szerepet kap. Egyrészt a helyszín
miatt, hiszen a cselekmény során végig azokat a helyeket járjuk be, ahol ő élt
és alkotott. Pironkodva ugyan, de
bevallom, hogy én sose voltam túlságosan benne a művészetben, a
művészettörténelem se az elsődleges érdeklődési köröm, így kifejezetten szívtam
magamba minden információt aminek a francia festőhöz volt köze. Érdekes volt,
és adott egy újszerű plusz a történetnek.
Szóval egyrészt a festőről beleszőtt információk, másrészt a
a hangulat, az elbeszélési mód teszi nagyon különlegessé. Bevallom, ezt az
elején szoknom kellett, és a vége felé úgy éreztem, hogy talán akkor is
tökéletes lett volna a könyv, ha ötven-száz oldallal kevesebb, de az időszakos
hullámvölgyek ellenére élveztem a szerző stílusát. Csak rá kell hangolódni az
elején, és türelmesen kivárni, amíg minden apró részlet a helyére kerül, minden
törékeny ecsetvonás megtörténik, és még ezután se szabad elveszni a
részletekben, különben nem leszünk képesek az egész művet látni.
Ha már említettem az elbeszélési módot, megér egy külön
misét. Ugyanis több szálat, több szereplői nézőpontot használt a szerző, figyelni kellett rendesen.
Ott volt az idős hölgy, aki mindent tud, és mindent
lát, de róla nem tudnak, őt nem veszi észre senki. Végig azt sugallja a sorok
között is, hogy ő bizony titkot tud, nagy titkot, olyat, ami felkavarja a kis
falu állóvizét, de mégse árulja el. Jöjjünk rá magunk, tapogatózzon az olvasó
pont úgy, mint a könyv többi karaktere.
Stéphanie Dupain tanítónő az iskolában, de szabadulni akar a
béklyóitól, nem teszi boldoggá már a falu és az ott eltöltött napok. Talán az ő
karaktere került legkevésbé közel a szívemhez, valahogy nem tudtam igazán
megkedvelni, vagy átérezni a helyzetét.
Fanette a tizenegy éves, hatalmas tehetséggel megáldott,
csodás képeket festő kislány a másik, aki titkokat rejteget, de talán őt ismerhetjük
meg leginkább, az ő édesanyját, barátait, álmait.
Emellett pedig még ott van Laurence Sérénac felügyelő és
helyettese Sylvio Bénavides. Az egyikőjüket az érzelmei, a megérzései, míg a
másikat a racionalitás és a tények vezérlik. Rettentően különbözőek, azt hiszem
mégis emiatt egészítik ki, és tudnak egymással nagyon jól együtt dolgozni.
Amennyire féltem ettől a történettől, hogy nem fog tetszeni
- a hullámvölgyek ellenére - annyira berántott.
Múlt és jelen titkai, emberi sorsok, megmagyarázhatatlan
események sorozata ez regény, izgalmas és kiszámíthatatlan fordulatokkal.
Minden apró részletre érdemes figyelni, mert soha nem lehet tudni, mi lesz hasznos
a későbbiekben.
Egész nyugodtan kijelenthetem: 2019 legmeglepőbb története
volt számomra A fekete víziliomok.
*Hikari
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése