Recenzió: kérni vagy nem kérni? Fumax kiadó válaszol


Jó reggelt!
Egy ideje érlelődik bennem az ötlet, hogy elkészítsem ezt a bejegyzés sorozatot, most pedig végre úgy lett időm és energiám, hogy meg is valósítsam.
Négy kiadót kerestem fel – mindegyikükkel kapcsolatban vagyok én magam is -, így négy kiadó válaszait olvashatjátok.

Vágjunk is bele.



Lássuk, hogy látja a recenziókkal kapcsolatos kérdéseimet a
.



Mi kell ahhoz, hogy egy blogger recenziós példányt kapjon a kiadótól?

Vannak bizonyos követelményeink. Ezek nem kőbe vésett dolgok – nincs olyan, hogy minimum napi x látogató vagy ilyesmi, ehelyett viszont nagyon fontos, hogy olyan legyen a blog és a blogger is, akivel tudunk és szeretnénk együtt dolgozni. Legyen igényes a felület, igényes a szöveg – egy hibákkal teli szöveggel, összecsapott külsővel rendelkező blog nem azt üzeni nekünk, hogy mindenképp az ő felületén szeretnénk viszontlátni a könyveinket. Ha azt látjuk, hogy a bloggazda komolyan veszi a – maga választotta! – hivatását, igényes külsővel és tartalommal foglalkozik a könyvekkel, úgymond „beleteszi az energiát, a szívét-lelkét”, akkor szívesen belemegyünk egy ilyen partnerkapcsolatba.


Szoktatok időlimitit mondani, ameddig a posztnak meg kell születnie?


Nekünk ez nem szokásunk. Mi úgy gondoljuk, egy siettetett posztnak nem sok értelme van. Melyik a jobb? Vagy fogalmazhatunk így is: mikor születik magasabb minőségű blogposzt? Ha a szerzőnek van ideje nyugodtan, a saját tempójában elolvasni és kiélvezni a könyvet, majd megírni a bejegyzést, vagy hogyha egy rettegett határidő szorításában, felületesen olvassa csak a szöveget és sietve dobja össze a cikkét? Egyrészt emberi megfontolásból sem szoktunk határidőket szabni, másrészt jól megfontolt, reális gondolkodásból sem. Két esetben van kivétel: akad olyan blogger, aki szereti, ha határidők vannak, mert így tud effektíven dolgozni, így kifejezetten kéri a határidőt, velük meg szoktunk beszélni egy limitet, illetve amikor egy könyv megjelenése kapcsán szervezünk kampányt, ilyenkor ugyanis fontos, hogy minél előbb kikerüljenek a bejegyzések adott kötettel kapcsolatban.


Szerinted milyen egy jó recenzió?


Minden recenzió két fókuszú szerintem: egyrészt, feladata beszélni a könyvről, bemutatni azt, másrészt pedig leírni, hogy miért és kinek érdemes elolvasni, és miért nem. Mi nem hisszük, hogy a recenzió feladata az egyoldalú tömjénezés lenne – de azt sem gondoljuk, hogy helyes lenne kizárólag egy könyv hibáival foglalkozni. Persze örülünk neki, ha tetszik a bloggernek a könyvünk és szépeket ír róla – de ez egy plusz öröm, nem elvárás. J Úgy gondoljuk, minden könyvről máshogy lehet jó recenziót írni: egy teszem azt az alvásról szóló nonfiction életmód kötetről máshogy lehet jó recenziót írni, mint egy young adult fantasyről vagy egy sci-firől. A fő tulajdonság, ami szerintünk elvárható, az az informatívság: a legfontosabb, hogy a recenzió olvasói valamilyen szinten megismerkedhessenek a könyvvel és eldönthessék, érdekli-e őket. Igen, az se baj, ha spoileres. J


Ha mondjuk a blogger recenziós példányt kér a kiadótól, de valamilyen okból nem tetszik neki a könyv, mit javasolnál, ennek ellenére is írjon róla nyilvánosan, vagy inkább csak privát üzenetben?


Én minden ilyen és ehhez hasonló esetben is azt javaslom, a blogger beszélje ezt meg privát üzenetben a kiadóval minden konkrét esetben, találják ki együtt, hogyan tovább. Negatív kritika és negatív kritika között is van különbség – ha valaki cinizmustól, sértő vagy durva hangnem nélkül fogalmaz meg negatív kritikát, az is érdekes lehet az olvasók számára, és a közhiedelemmel ellentétben nem minden kiadó fúj érte. Az viszont, ha megbeszéled a kiadóval előre a dolgokat, kizárja a félreértések, sértődés és minden más problémát egyaránt.

Nagyon szépen köszönöm a kiadónak az együttműködést.
*Hikari

Megjegyzés küldése

My Instagram

(c) 2018 - Írásaim Tárháza | OddThemes